Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Pomysł na ten ranking zrodził się w mojej głowie pod wpływem pewnej rozmowy telefonicznej. Zadzwoniła do mnie znajoma i zapytała czy mógłbym podesłać jej kilka adresów stron internetowych NGOsów, które mają dobrze dopasowane witryny do wymogów fundraisingu. Pomyślałem, że zamiast wysyłać jej prywatnego maila, stworzę ten właśnie wpis. Więc… Karolina, dedykuję go zwłaszcza Tobie 😉

Wybrałem organizacje i akcje, które krążą ostatnio w miarę często wokół mnie. Punktacje (od 0 do 3) przyznawałem w 10 kategoriach, które są ważne z punktu widzenia fundraisingu:

  • 3 drogi wpłat (tradycyjna, online z PL, online z zagranicy)
  • ilość kliknięć do przekazania darowizny,
  • zdjęcia obrazujące cel,
  • responsywność w smartfonach,
  • lista Darczyńców,
  • cel,
  • przeliczniki kwotowe,
  • kompatybilność z social media,
  • zakładka Kontakt,
  • storytelling w treści.

 

Po przeliczeniu punktacji ranking wyszedł mi następująco:

Miejsce 10. Sos Wioski Dziecięce

Kategoria/NGO SOS
3 drogi wpłat 2
ilość kliknięć 3
zdjęcia 3
responsive 2
lista Darczyńców 0
cel 0
przeliczniki 2
sosziale 2
kontakt 2
storytelling 2
Razem 18

 

Miejsce 9. WykleciDoSzkol.pl

Kategoria/NGO WykleciDoSzkol.pl
3 drogi wpłat 3
ilość kliknięć 3
zdjęcia 1
responsive 3
lista Darczyńców 3
cel 2
przeliczniki 0
sosziale 1
kontakt 2
storytelling 1
Razem 19

 

Miejsce 8. Fundacja Anny Dymnej Mimo Wszystko

Kategoria/NGO Mimo Wszystko
3 drogi wpłat 2
ilość kliknięć 3
zdjęcia 3
responsive 2
lista Darczyńców 1
cel 0
przeliczniki 0
sosziale 3
kontakt 3
storytelling 2
Razem 19

 

Miejsce 7. WOŚP

Kategoria/NGO WOSP
3 drogi wpłat 2
ilość kliknięć 3
zdjęcia 3
responsive 3
lista Darczyńców 0
cel 1
przeliczniki 1
sosziale 3
kontakt 3
storytelling 2
Razem 21

 

Miejsce 6. Caritas

Kategoria/NGO Caritas
3 drogi wpłat 2
ilość kliknięć 3
zdjęcia 3
responsive 3
lista Darczyńców 0
cel 2
przeliczniki 2
sosziale 3
kontakt 2
storytelling 1
Razem 21

 

Miejsce 5. Misja Gabriela

Kategoria/NGO Misja Gabriela
3 drogi wpłat 3
ilość kliknięć 3
zdjęcia 2
responsive 2
lista Darczyńców 3
cel 3
przeliczniki 2
sosziale 1
kontakt 1
storytelling 2
Razem 22

 

Miejsce 4. Wielka Zmiana

Kategoria/NGO WielkaZmiana
3 drogi wpłat 3
ilość kliknięć 3
zdjęcia 3
responsive 3
lista Darczyńców 2
cel 2
przeliczniki 0
sosziale 2
kontakt 3
storytelling 2
Razem 23

 

Miejsce 3. UNICEF

Kategoria/NGO UNICEF
3 drogi wpłat 2
ilość kliknięć 3
zdjęcia 3
responsive 3
lista Darczyńców 1
cel 0
przeliczniki 3
sosziale 2
kontakt 3
storytelling 3
Razem 23

 

Miejsce 2. Witajcie w domu

Kategoria/NGO Witajcie w domu
3 drogi wpłat 3
ilość kliknięć 3
zdjęcia 2
responsive 2
lista Darczyńców 3
cel 3
przeliczniki 2
sosziale 3
kontakt 2
storytelling 2
Razem 25

 

Miejsce 1. Szlachetna Paczka

Kategoria/NGO Szlachetna Paczka
3 drogi wpłat 2
ilość kliknięć 3
zdjęcia 3
responsive 3
lista Darczyńców 3
cel 3
przeliczniki 2
sosziale 3
kontakt 2
storytelling 3
Razem 27

 

Wnioski jakie płyną z przeanalizowania organizacji pozarządowych i akcji internetowych są takie, że bardzo dobrze jest jeśli chodzi o możliwość sposobu dokonywania wpłat (tradycyjne, onlinowe, zagraniczne). Topowe organizacje zazwyczaj nie mają z tym większych problemów. Podobnie jest w przypadku prostoty dokonywania wpłat – ilości kliknięć jakie dzielą Darczyńcę od przekazania darowizny. Strony są zazwyczaj zintegrowane pod kątem mediów społecznościowych. Bez większego problemu można doszukać sie zakładki z kontaktem. NGOsy dbają również o jakość umieszczanych zdjęć na stronie co podnosi wiarygodność i estetykę witryny. Nienajgorzej jest również z responsywnością i wyświetlaniem się stron na smartfonach.

To co wymaga jednak optymalizacji to publikacje ostatnich wpłat/Darczyńców. Na niewielu stronach można doszukać się transparentnych list Donatorów. Trudno jest znaleźć także liczniki celu finansowego. NGOsy mogą uczyć się tego od portali crowdfundingowych.

Nie zawsze umieszczane są przeliczniki kwotowe obrazujące, co jaka kwota zmienia w rzeczywistości. Często pojawia się element storytellingu – opowiedzenia historii, która dobrze odzwierciedla działalność fundacji. Jednak przeważnie jest mało przekonująca. Brakuje w niej pasji, emocji, olśnienia i zmiany świata.

W tej analizie prześwietlałem strony stricte pod kątem fundraisingu. Ciekaw jestem czy kolejność odpowiada wartości jakie zbierają poszczególne organizacje poprzez te strony, ale tego nie jestem już w stanie sprawdzić.

Proszę, skorzystaj z jednej z tych ikonek:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
MICHAŁ OSIEJ
MICHAŁ OSIEJ

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UKSW oraz Wydziału Zarządzania UW

Dodaj komentarz

Najnowsze wpisy